Symboler i Twin Peaks

Ud over startsekvensen har vi også slutsekvensen, eller nærmere betegnet det billede, hvorover rulleteksternes kører. Her ser vi den smukke Laura Palmer' smilende ansigt (se under baggrunden), som bliver ved med at forfølge os gennem stort set hele serien. Men billedet lyver, som forfatteren Anne Jerslev skriver i bogen "David Lynch i vore øjne". Vi ser nemlig kun det pæne ydre, men når man kender serien, ved man, at sådan er virkeligheden ikke; det pæne ydre bedrager... Måske var Laura endda den, der havde det mest "snavsede" liv og flest affærer kørende til både højre og venstre. Billedet er samtidig karakteristisk på en anden måde, idet den også betegner kontrasten i serien: Den pæne overflade kontra mystikken under denne.Møllen i trappeopgangen
Da moderen i første afsnit farer rundt i huset for at finde Laura, bliver der zoomet ind på møllen i trappeopgangen, hvor vi bliver holdt fast i lang tid, således at vi fornemmer den drejning, der er sket i moderens liv. Møllen symboliserer skæbnen, og dette passer fint i handlingen.
Desuden har vi fundet mange andre symboler; især i tiende afsnit. Vi behøver ikke gå længere end til det allerførste, vi ser i tiende afsnit, nemlig den omtalte tunnel, hvor vi bliver trukket baglæns. Vha. skrig, barnegråd og hospitalsbip bliver vi tydeligt gjort opmærksomme på, at her er der noget, vi lige skal spidse ørene ved. Lidt efter erfarer vi, at det, vi så, var Leland Palmer, der kiggede "gennem" væggen i det lokale, han sad i. Da vi nu som seere ved, at Leland rent faktisk er sin egen datters morder, og at han i de foregående afsnit har prøvet at vildlede politiet i deres opklaringsarbejde, kan vi med sindsro konkludere, at denne situation klart har en symbolik: Politiet og FBI er kommet til et vis punkt i opklaringsarbejdet, men nu bliver de så trukket tilbage og vildledt af Leland.
Hver gang, der bliver klippet til One-Eyed-Jacks, hvor Audrey sidder fanget, vises et forholdsvist kort klip med nogle douglasgraner, hvori vinden blæser. Der må også være en symbolik i dette, for som Cooper selv siger i serien, at "hvis man ser en ting optræde flere gange, så må der ligge ét eller andet i det" (se desuden kapitlet om dobbeltheder). Man kan symbolisere dette som om, at vinden blæser i hæderligheden; i det korrekte, da grantræer netop symboliserer hæderlighed. Det passer jo meget fint med, at der bliver klippet over til One-Eyed-Jacks, hvor alting som bekendt ikke helt foregår efter loven.
Da Cooper har forklaret Truman, at han er i en vanskelig situation, idet han skal aflevere pengene for at redde Audrey, får vi et klip af en halvmåne at se. Netop månen symboliserer bl.a. den mørke side af naturen, det åndelige aspekt af lys i mørket og den indre viden. Alt dette passer simpelthen perfekt ind i handlingen. Denne situation er ikke den eneste, hvor vi ser halvmånen dukke frem - nej, den fremkommer adskillige gange, men altid hvor vi lige har set eller skal til at se noget mystisk og uforklarligt.
Præcis i det øjeblik, Harry Truman kysser Josie Packard, ses et lysglimt og der kommer et ordentlig brag; lyn og torden. Lyn symboliserer bl.a. åndelig indsigt og pludselig forståelse af en sandhed, og især det sidste passer meget godt på situationen, da Truman faktisk lige har afsløret Josie. Det med, at vi ser den ukendte, mystiske mand i et lynglimt, passer også fint hertil.
Da Leland er i gang med at blive afhørt af dommer Sternwood, ses Leland i svagt frøperspektiv, mens autoriteterne, altså Truman, Cooper og dommeren, angives i fugleperspektiv. Dette har den effekt, at man føler, at Leland er større og har en større magt. Men samtidig passer det også på, at Leland er i gang med at vildlede dem. Dommeren har ingen anelse om, at Leland selv er morderen, og han siger derfor, at alle mødes i Valhalla til sidst, og i det øjeblik kommer der et ordentlig lyn og et rumlende tordenbrag. Valhalla er som bekendt associeret med den nordiske mytologi, og da navnet nævnes, kører Thor en tur i kareten.